Článek 1
Shromáždění členů
1. Shromáždění členů je nejvyšším orgánem asociace. Na shromáždění členů jsou členové zpravidla zastoupeni předsedou představenstva, generálním ředitelem nebo vedoucím odštěpného závodu. Členové asociace mohou být na shromáždění členů zastoupeni rovněž členem svého statutárního, nebo kontrolního orgánu. Členy asociace mohou na shromáždění členů dále zastupovat i jiné osoby z řad zaměstnanců člena asociace, a to na základě písemné plné moci. Každý člen má na shromáždění jednoho představitele. Shromáždění členů se schází podle potřeby, zpravidla jednou za rok. V případě potřeby neodkladných rozhodnutí, spadajících do působnosti shromáždění členů podle těchto stanov, může požádat Prezidium oprávněné členy o stanovisko písemně. O výsledku informuje Prezidium na nejbližším shromáždění členů.
2. Zasedání shromáždění svolává Prezidium písemnými pozvánkami, které musí být všem členům asociace doručeny nejméně tři týdny před stanoveným termínem zasedání. Spolu s pozvánkou musí být zaslán seznam bodů agendy zasedání, jakož i dokumenty a podklady k projednání. Pozvánku včetně shromáždění členů rozesílá sekretariát asociace.
3. Návrh na konání mimořádného zasedání shromáždění členů může podat:
a) 1/3 všech členů asociace,
b) kterýkoli člen,
c) Prezidium nebo Dozorčí výbor, jestliže to vyžaduje zájem asociace.
4. Návrh podle odstavce 3) se podává písemně Prezidiu cestou sekretariátu asociace, kromě případu, kdy o svolání mimořádného zasedání shromáždění členů rozhodne přímo Prezidium, nebo kdy je ke svolání mimořádného členského shromáždění povinen výkonný ředitel asociace (Část IV, čl. 2 odst. 13 Stanov). Návrh musí obsahovat konkrétní vymezení důvodu pro svolání mimořádného členského shromáždění a návrh programu jeho jednání. Pokud je návrh podán v souladu s ustanovením Části IV, čl. 1, odst. 3, písm. a) nebo c) Stanov, je Prezidium povinno svolat mimořádné členské shromáždění do 30 dnů od obdržení žádosti splňující požadavky podle předchozí věty s tím, že písemná pozvánka obsahující kopii žádosti musí být doručena všem členům asociace alespoň 14 dnů před stanoveným datem konání mimořádného členského shromáždění. U návrhů podaných podle ustanovení Části IV, čl. 1, odst. 3, písm. b) je Prezidium povinno každý takový návrh posoudit bez zbytečného odkladu a uzná-li důvod ke svolání mimořádného členského shromáždění za dostatečně naléhavý, rozhodne o svolání mimořádného členského shromáždění do 30 dnů od obdržení žádosti splňující požadavky podle věty druhé s tím, že písemná pozvánka obsahující kopii žádosti musí být doručena všem členům asociace alespoň 14 dnů před stanoveným datem konání mimořádného členského shromáždění. Neuzná-li Prezidium důvod ke svolání mimořádného členského shromáždění za dostatečně naléhavý, zařadí body programu uvedené v návrhu na pořad nejbližšího řádného shromáždění členů. Posoudí-li Prezidium důvod uvedený v návrhu podle Části Iv, čl. 2 odst. 3, písm. b) Stanov jako neopodstatněný, mimořádné členské shromáždění nesvolá, avšak je povinno informovat o takovém návrhu a důvodech, pro které mu nevyhovělo na nejbližším řádném shromáždění členů.
5. Každý člen má jeden hlas.
Shromáždění členů asociace je usnášeníschopné, je-li přítomna nadpoloviční většina členů.
6. Do působnosti shromáždění členů náleží zejména:
a) změna stanov asociace.
b) rozhodování o strategii aktivit asociace.
c) volba, odvolání a dodatečné schválení kooptace členů Prezidia asociace.
d) volba, odvolání a dodatečné schválení kooptace členů Dozorčího výboru asociace.
e) rozhodování o přijetí členů asociace.
f) rozhodování o ukončení členství vyloučením v případech uvedených ve stanovách.
g) rozhodování o znovupřijetí člena.
h) rozhodování o zásadách finančního hospodaření asociace, o výši rozpočtových výdajů, příjmů a základní skladbě výdajů, o členských platbách asociaci; schvalování realizace rozpočtu a roční účetní uzávěrky.
i) rozhodnutí o zrušení asociace.
j) eventuální další otázky, které si k rozhodování vyhradí.
7. K platnosti rozhodnutí shromáždění členů je třeba nadpoloviční většiny hlasů členů přítomných na shromáždění (za předpokladu, že je splněna podmínka usnášeníschopnosti podle odstavce 5 tohoto článku). K platnosti rozhodnutí o změně stanov asociace podle ustanovení Části IV., čl. 1, odst. 6, písm. a) Stanov je třeba 2/3 většiny hlasů členů přítomných na shromáždění (za předpokladu, že je splněna podmínka usnášeníschopnosti podle odstavce 5 tohoto článku). K platnosti rozhodnutí o zrušení asociace podle ustanovení Části IV., čl. 1, odst. 6, písm. i) Stanov je třeba ¾ většiny hlasů všech členů asociace.
7a) Pravidla postupu volby členů Prezidia v mimořádných situacích
- (i) Pokud při volbě členů Prezidia získá více než sedm osob splňujících kritéria podle Části IV, čl. 2 Stanov počet hlasů potřebných pro zvolení za člena Prezidia, sestaví se seznam takto zvolených osob v pořadí podle počtu získaných hlasů s tím, že za zvolené členy Prezidia se považují pouze ty osoby, které obdržely stejný nebo vyšší počet hlasů jako osoba se sedmým nejvyšším počtem získaných hlasů za předpokladu, že osoba s osmým nejvyšším obdrženým počtem hlasů obdržela méně hlasů, než osoba na sedmém místě pořadí;
- (ii) Pokud při volbě členů Prezidia získá více než sedm osob splňujících kritéria podle Části IV, čl. 2 Stanov počet hlasů potřebných pro zvolení za člena Prezidia a ze seznamu takto zvolených osob v pořadí podle počtu získaných hlasů vyplývá, že jedna nebo více osob získaly stejný počet hlasů jako osoba na sedmém místě pořadí (dále jen „sedmý kandidát“) a pokud při započtení všech osob, které obdržely stejný počet hlasů jako sedmý kandidát přesáhne počet zvolených osob celkový počet sedm, rozhodne o tom, která osoba se stejným počtem hlasů jako sedmý kandidát se stane členem Prezidia, los. Losovanými kandidáty jsou sedmý kandidát a všechny osoby, které získaly stejný počet hlasů jako sedmý kandidát. Zvoleným členem Prezidia se pak stává osoba, jejíž jméno je vylosováno, přičemž v losování se pokračuje do té doby, kdy je dosaženo celkového počtu sedmi zvolených členů Prezidia;
- (iii) Pokud při volbě členů Prezidia získá potřebný počet hlasů méně než 5 osob splňujících kritéria podle Části IV, čl. 2 Stanov, má se za to, že za člena Prezidia nebyl zvolen nikdo, a funkční období Prezidia se prodlužuje do doby, než bude řádně zvoleno Prezidium nové, a Prezidium je povinno svolat mimořádné shromáždění členů, které se musí uskutečnit do 30 dnů od data konání neúspěšné volby Prezidia a na jeho programu musí být volba členů Prezidia. Písemná pozvánka musí být doručena všem členům asociace alespoň 14 dnů před stanoveným termínem mimořádného shromáždění členů. Pro volbu členů Prezidia na tomto mimořádném shromáždění členů platí, že ke zvolení se vyžaduje nadpoloviční většina přítomných členů asociace. Ustanovení o usnášeníschopnosti shromáždění členů tím není dotčeno.
8. Ze zasedání shromáždění členů se pořizuje zápis, který kromě formálních náležitostí (místo, datum) obsahuje:
- listinu přítomných
- stručný popis projednávání jednotlivých bodů agendy
- rozhodnutí shromáždění s event. uvedením výsledků hlasování
- návrhy a stanoviska členů, předložené k projednání.
Zápis podepisuje zapisovatel a ověřovatel. Ověřovatele zápisu volí shromáždění ze členů Prezidia, Dozorčího výboru nebo ze členů asociace v souladu s ustanovením Části IV., čl. 1, odst. 7 Stanov. Zapisovatelem je pracovník sekretariátu asociace.
Zápis vyhotovuje sekretariát asociace a rozesílá jej do dvou týdnů od data konání shromáždění členů všem členům asociace.
Článek 2
Prezidium asociace
1. Prezidium asociace je statutárním orgánem, jenž řídí činnost asociace a jedná jejím jménem. Prezidium je nejméně pětičlenné, nejvýše sedmičlenné. Funkce člena Prezidia je čestnou funkcí.
2. Členové Prezidia jsou voleni shromážděním členů asociace. Členem Prezidia může být zvolena osoba, která je k datu volby statutárním orgánem, členem statutárního orgánu, generálním ředitelem, vedoucím odštěpného závodu nebo předsedou či místopředsedou dozorčí rady člena asociace (dále jen „Kandidát„). Kandidáta navrhuje člen asociace (dále jen“Navrhovatel“). Každý člen asociace je oprávněn navrhnout jednoho (1) Kandidáta. Členem Prezidia může být zvolen Kandidát Navrhovatele, jestliže Navrhovatel doručil asociaci nejpozději 14 dnů před uplynutím řádného funkčního období Prezidia (i) písemný návrh na zařazení Kandidáta do voleb Prezidia; (ii) písemný souhlas navrženého Kandidáta s jeho účastí ve volbách do Prezidia a s jeho zvolením za člena Prezidia
3. (iii) profesní životopis navrženého Kandidáta; a (iv) písemný volební program Kandidáta, resp. Navrhovatele. Kopie profesního životopisu a volebního programu každého Kandidáta musí být připojeny k pozvánce, kterou se svolává shromáždění členů asociace, na jehož program je volba členů Prezidia zařazena.
4. Volební období Prezidia je tříleté.
5. Prezident, v jeho nepřítomnosti první viceprezident a v nepřítomnosti prvního viceprezidenta viceprezident a v rámci svých oprávnění výkonný ředitel a jeho náměstek jednají za asociaci navenek.
6. Prezidium rozhoduje o všech záležitostech asociace, pokud nejsou zakladatelskou smlouvou nebo stanovami vyhrazeny do působnosti shromáždění členů asociace.
7. Prezidium zejména:
a) svolává zasedání shromáždění členů asociace.
b) posuzuje a rozhoduje o věcech členství podle kapitoly II stanov.
c) volí a odvolává dvoutřetinovou většinou svých členů prezidenta a viceprezidenta asociace z řad členů Prezidia.
d) jmenuje a odvolává výkonného ředitele a náměstka výkonného ředitele asociace a schvaluje případné další vedoucí pracovníky sekretariátu asociace.
e) rozhoduje o vyloučení člena asociace podle ustanovení Části II. čl. 2 odst. 3 stanov.
f) posuzuje a rámcově usměrňuje finanční hospodaření asociace (rozpočet příjmů a výdajů, příspěvkovou politiku, realizaci rozpočtu, roční účetní uzávěrku po slyšení Dozorčího výboru).
g) přijímá a projednává podněty a připomínky k činnosti asociace, návrhy členů a kroky k řešení rozporů mezi členy asociace (kromě těch, které přísluší např. obchodním soudům).
h) zaujímá stanoviska k otázkám bankovnictví v ČR a podle úvahy je zveřejňuje.
i) jmenuje a odvolává členy Etického výboru Prezidia asociace a rozhoduje o jeho doporučeních.
7. Prezidium se skládá z:
a) prezidenta.
b) dvou viceprezidentů, z nichž jeden je zvolen jako první viceprezident.
c) členů Prezidia.
Prezidenta, prvního viceprezidenta a viceprezidenta volí ze svého středu Prezidium.
8. Prezidium se schází podle potřeby, nejméně čtyřikrát ročně. Jeho činnost řídí prezident, v jeho nepřítomnosti první viceprezident a v nepřítomnosti prvního viceprezidenta viceprezident. Prezidium je usnášeníschopné, je-li přítomna alespoň nadpoloviční většina jeho členů, zahrnující přítomnost prezidenta nebo alespoň jednoho viceprezidenta. Podmínka usnášeníschopnosti Prezidia spočívající v přítomnosti prezidenta nebo alespoň jednoho viceprezidenta asociace se neuplatní pro první jednání Prezidia následující bezprostředně po zvolení nového Prezidia shromážděním členů, resp. té části jednání Prezidia, ve které probíhá volba prezidenta či viceprezidenta asociace. Při rovnosti hlasů v Prezidiu rozhoduje hlas prezidenta, v jeho nepřítomnosti viceprezidenta, přičemž v nepřítomnosti prezidenta a při rovnosti hlasů viceprezidentů platí, že rozhoduje hlas prvního viceprezidenta.
Zasedání Prezidia svolává prezident (v jeho nepřítomnosti první viceprezident a v jeho nepřítomnosti viceprezident) písemnou pozvánkou, která musí být doručena všem členům Prezidia nejpozději 14 dnů před stanoveným termínem jednání. Spolu s pozvánkou musí být zaslán i program jednání. Pozvánku spolu s programem jednání rozesílá členům Prezidia sekretariát asociace.
O průběhu jednání Prezidia se pořizuje zápis. Jeho náležitosti jsou obdobné jako u zápisu ze zasedání shromáždění členů, avšak ověřovatelem je vždy prezident nebo viceprezident asociace. Zasedání Prezidia se může uskutečnit i formou telekonference nebo videokonference. Členové Prezidia, kteří se zasedání Prezidia účastní některou z těchto forem, se považují za přítomné na zasedání Prezidia.
8a) Prezidium může přijmout usnesení per rollam, a to v naléhavých případech, které nestrpí odkladu. Usnesení je přijato tehdy, jestliže písemný návrh usnesení k přijetí per rollam byl prokazatelně rozeslán všem členům Prezidia a s návrhem usnesení vyslovily ve stanovené lhůtě písemný souhlas alespoň dvě třetiny členů Prezidia. Pokud se člen Prezidia k návrhu přijetí usnesení per rollam ve stanovené lhůtě nevyjádří, platí, že nesouhlasí. Usnesení per rollam musí být na nejbližším zasedání Prezidia uvedeno do zápisu. Požadavek písemnosti je splněn i tehdy, pokud komunikace a hlasování členů Prezidia podle Části IV., čl. 2, odst. 8a) Stanov probíhá formou elektronické pošty (e-mail).
9. Člen Prezidia může ze své funkce odstoupit. Tuto skutečnost však musí písemně oznámit prezidentovi, který je povinen toto oznámení předložit k projednání na nejbližším zasedání Prezidia asociace následujícím po obdržení oznámení. Odstupuje-li z funkce člena Prezidia prezident asociace, oznamuje své odstoupení písemně viceprezidentovi asociace. Výkon funkce člena Prezidia končí dnem uvedeným v oznámení o odstoupení, není-li v něm datum uvedeno, pak dnem jeho projednání Prezidiem. Datum nabytí účinnosti odstoupení z funkce musí být uvedeno v zápise z příslušného zasedání Prezidia.
10. Členství v Prezidiu zaniká smrtí člena Prezidia.
11. Členství v Prezidiu zaniká také dnem, k němuž u dosavadního člena Prezidia došlo z jakéhokoli důvodu k zániku výkonu funkce uvedené v Části IV, čl. 2, odst. 2 Stanov.
12. Při zániku členství člena Prezidia v Prezidiu může Prezidium kooptovat nového člena z okruhu osob, které mohou být voleny do Prezidia (Část IV, čl. 2, odst. 2 Stanov). Kooptaci musí schválit Prezidium usnesením a předložit ji k dodatečnému schválení nejbližšímu shromáždění členů. Funkční období kooptovaného člena končí s funkčním obdobím členů Prezidia zvolených shromážděním členů. Během funkčního období může být tímto způsobem nahrazeno jen tolik členů, aby nadpoloviční většinu stále tvořili členové zvolení na shromáždění členů. Pokud shromáždění členů dodatečně schválí kooptaci člena Prezidia, hledí se na takovou osobu jako na člena Prezidia řádně zvoleného shromážděním členů.
13. Pokud počet členů Prezidia klesne pod 5, avšak nikoli pod 3 a současně za předpokladu, že jedním ze zbývajících členů je prezident asociace, může Prezidium doplnit počet svých členů kooptací do maximálního počtu členů, který byl zvolen na nejblíže předcházejícím jednání shromáždění členů asociace. Kooptace musí být provedena nejpozději do 14 kalendářních dnů poté, co počet členů Prezidia klesl pod 5. Pokud ve lhůtě podle předchozí věty nedojde ke kooptaci členů Prezidia přinejmenším do celkového počtu 5, stejně jako v případě, že mezi zbylými členy Prezidia není prezident asociace nebo že počet členů Prezidia klesne pod 3, je výkonný ředitel asociace, popř. náměstek výkonného ředitele asociace, pokud funkce výkonného ředitele není obsazena, povinen svolat mimořádné jednání shromáždění členů asociace, na jehož programu musí být volba členů Prezidia a podle okolností i dodatečné schválení kooptovaných členů Prezidia. Takovéto jednání shromáždění členů asociace musí být svoláno tak, aby se uskutečnilo nejpozději do 30 dnů ode dne, kdy marně uplynula lhůta pro kooptaci členů Prezidia podle věty druhé. Výkonný ředitel, popř. jeho náměstek svolá takové členské shromáždění písemnou pozvánkou, která musí být doručena všem členům asociace nejpozději 14 dnů před stanoveným datem konání takového členského shromáždění.
Článek 3
Prezident a viceprezidenti
1. Prezident a viceprezidenti asociace jsou voleni na funkční období tří let.
2. Prezident, v jeho nepřítomnosti první viceprezident a v nepřítomnosti prvního viceprezidenta viceprezident asociace řídí jednání Prezidia asociace. Podléhají ve své činnosti rozhodnutím Prezidia a jsou mu odpovědni.
3. Prezident a první viceprezident asociace zastupují a reprezentují asociaci navenek, jednají – případně s dalšími členy Prezidia – o zásadních otázkách asociace v tuzemsku i v zahraničí. Podepisují zásadní dokumenty za asociaci v souladu s Částí VI, čl. 1, odst. 1 Stanov.
4. Funkce prezidenta a viceprezidentů jsou čestné.
Článek 4
Dozorčí výbor
1. Dozorčí výbor je nejméně tříčlenný a nejvýše pětičlenný. Je volen shromážděním členů asociace. Členem Dozorčího výboru může být zvolena osoba, která je k datu volby statutárním orgánem, členem statutárního orgánu, generálním ředitelem, vedoucím odštěpného závodu předsedou dozorčí rady nebo členem dozorčí rady člena asociace (dále jen „Kandidát“). Kandidáta na členství v Dozorčím výboru navrhuje člen asociace (dále jen „Navrhovatel“). Každý člen asociace je oprávněn navrhnout jednoho (1) Kandidáta. Členem Dozorčího výboru může být zvolen Kandidát Navrhovatele, jestliže Navrhovatel doručil asociaci nejpozději 14 dnů před uplynutím řádného funkčního období Dozorčího výboru (i) písemný návrh na zařazení Kandidáta do voleb Dozorčího výboru, (ii) písemný souhlas navrženého Kandidáta s jeho účastí ve volbách do Dozorčího výboru, a (iii) profesní životopis navrženého Kandidáta. Kopie profesního životopisu každého Kandidáta musí být připojeny k pozvánce, kterou se svolává shromáždění členů asociace, na jehož program je volba členů Dozorčího výboru zařazena.
2. Volební období je tříleté.
3. Člen Dozorčího výboru nesmí být současně členem Prezidia. Členové Dozorčího výboru nesmějí zastávat funkce uvedené v Části IV, čl. 4, odst. 1 Stanov v těch bankách, jejichž zástupci jsou členy Prezidia asociace.
4. Členové Dozorčího výboru volí ze svého středu předsedu Dozorčího výboru. Ke zvolení je třeba nadpoloviční většiny všech členů Dozorčího výboru.
5. K platnosti usnesení Dozorčího výboru je třeba nadpoloviční většiny hlasů všech členů Dozorčího výboru. Při rovnosti hlasů rozhoduje hlas předsedy. Zasedání Dozorčího výboru se může uskutečnit i formou telekonference nebo videokonference. Členové Dozorčího výboru, kteří se zasedání Dozorčího výboru účastní některou z těchto forem, se považují za přítomné na zasedání Dozorčího výboru.
6. Dozorčí výbor může přijmout usnesení per rollam, a to v naléhavých případech, které nestrpí odkladu. Usnesení je přijato tehdy, jestliže písemný návrh usnesení k přijetí per rollam byl prokazatelně rozeslán všem členům Dozorčího výboru a s návrhem usnesení vyslovily písemný souhlas alespoň dvě třetiny členů Dozorčího výboru. Pokud se člen Dozorčího výboru k návrhu přijetí usnesení per rollam nevyjádří, platí, že nesouhlasí. Usnesení per rollam musí být na nejbližším zasedání Dozorčího výboru uvedeno do zápisu. Požadavek písemnosti je splněn i tehdy, pokud komunikace a hlasování členů Prezidia podle Části IV., čl. 4, odst. 6) Stanov probíhá formou elektronické pošty (e-mail).
7. Dozorčí výbor zejména:
- dohlíží na výkon činnosti asociace.
- dohlíží na dodržování přijatých usnesení.
- provádí kontrolu hospodaření asociace.
- provádí kontrolu roční účetní uzávěrky.
- posuzuje návrh rozpočtu asociace před jeho předložením shromáždění členů.
8. Dozorčí výbor je za svoji činnost zodpovědný shromáždění členů, zúčastňuje se zasedání shromáždění členů.
9. Dozorčí výbor se schází podle potřeby, nejméně však dvakrát ročně. Jednání svolává předseda Dozorčího výboru písemnou pozvánkou nejpozději čtrnáct dní předem. Spolu s pozvánkou musí být zaslán i program jednání.
10. Člen Dozorčího výboru může ze své funkce odstoupit. Tuto skutečnost však musí písemně oznámit předsedovi Dozorčího výboru, který je povinen toto oznámení předložit k projednání na nejbližším zasedání Dozorčího výboru následujícím po obdržení oznámení. Odstupuje-li z funkce člena Dozorčího výboru předseda výboru, oznamuje své odstoupení písemně všem ostatním členům Dozorčího výboru. Výkon funkce člena Dozorčího výboru končí dnem uvedeným v oznámení o odstoupení, není-li v něm datum uvedeno, pak dnem jeho projednání Dozorčím výborem. Datum nabytí účinnosti odstoupení z funkce musí být uvedeno v zápise z příslušného zasedání Dozorčího výboru.
11. Členství v Dozorčím výboru zaniká smrtí člena výboru.
12. Členství v Dozorčím výboru zaniká také dnem, k němuž u dosavadního člena Dozorčího výboru došlo z jakéhokoli důvodu k zániku výkonu funkce uvedené v Části IV, čl. 4, odst. 1 Stanov.
13. Poklesne-li počet členů Dozorčího výboru pod 3, je možné provést kooptaci nejvýše do celkového počtu členů výboru zvolených shromážděním členů. Kooptace podléhá schválení nejbližšího shromáždění členů. Provedení kooptace však není podmíněno tím, že počet členů Dozorčího výboru zvolených shromážděním členů musí přesahovat počet kooptovaných členů. Poklesne-li počet členů Dozorčího výboru pod 2, je výkonný ředitel asociace povinen bez zbytečného odkladu svolat mimořádné jednání Shromáždění členů asociace za účelem volby potřebného počtu členů Dozorčího výboru. Shromáždění členů může rozhodnutí o volbě nových členů Dozorčího výboru přijmout procedurou per rollam, pokud to výkonný ředitel asociace navrhne. Výkonný ředitel je povinen v takovém případě prokazatelně rozeslat všem členům asociace písemný návrh usnesení k přijetí per rollam. Pro přijetí usnesení o volbě členů Dozorčího výboru je nezbytné, aby s příslušným usnesením vyslovila ve stanovené lhůtě písemný souhlas alespoň nadpoloviční většina všech členů asociace. Pokud se člen asociace k návrhu přijetí usnesení per rollam ve stanovené lhůtě nevyjádří, platí, že nesouhlasí. Usnesení per rollam musí být na nejbližším zasedání Shromáždění členů uvedeno do zápisu. Požadavek písemnosti je splněn i tehdy, pokud komunikace a hlasování členů asociace probíhá formou elektronické pošty (e-mail).
Článek 5
Expertní, poradní a pracovní orgány asociace
1. Prezidium asociace zřizuje stálé expertní, poradní a pracovní orgány pro jednotlivé úseky odborné problematiky. Tyto odborné orgány mají formu komisí, subkomisí a stálých pracovních skupin, případně poradního grémia;
k účasti mohou být též přizváni významní odborníci z nebankovních institucí.
Stálé odborné orgány mohou mít tajemníky (odborné gestory), jimiž jsou zpravidla pracovníci sekretariátu asociace. Zabezpečují vztah mezi odborným orgánem a sekretariátem asociace a administrativní podporu jeho činnosti.
2. Stálé odborné orgány si volí svého předsedu, kterého schvaluje a odvolává prezidium, popřípadě i místopředsedu. Výkonný ředitel asociace rozhodne o odvolání předsedy stálého odborného orgánu na návrh nadpoloviční většiny členů dotčeného stálého odborného orgánu. Návrh musí být řádně odůvodněn. K návrhu je povinen se vyjádřit příslušný odborný gestor.
3. Komise může pro určitou výseč své činnosti navrhnout zřízení subkomise, na kterou se vztahují obdobná pravidla fungování a která je včleněna do příslušné komise prostřednictvím svého předsedy.
4. Pro časově omezené a jednotlivé úkoly může Prezidium nebo výkonný ředitel, popřípadě předseda stálého odborného orgánu v rámci tematické náplně tohoto orgánu, zřídit dočasný expertní (pracovní) tým.
5. Stálé odborné orgány pracují podle organizačního/jednacího řádu, který podléhá schválení Prezidiem asociace. Pro činnost subkomisí platí přiměřeně organizační/jednací řád komise, v jejímž rámci byly zřízeny.
Článek 6
Sekretariát asociace
1. Sekretariát asociace tvoří výkonný ředitel, náměstek výkonného ředitele a další zaměstnanci asociace.
2. Výkonný ředitel a náměstek výkonného ředitele jsou jmenováni Prezidiem asociace na tři roky z řad odborně a morálně vyhovujících kandidátů a Prezidiem mohou být též odvoláni. Jejich jmenováním je založen nebo změněn jejich pracovní poměr k asociaci.
3. Výkonný ředitel je řízen Prezidiem prostřednictvím prezidenta, v jeho nepřítomnosti prvního viceprezidenta asociace. Jedná za asociaci navenek v tuzemsku i v zahraničí, včetně jejího zastupování a reprezentace, řídí běžnou činnost asociace a zajišťuje plnění strategických cílů a projektů. Výkonný ředitel má na zasedáních Prezidia, Dozorčího výboru a stálých odborných orgánů poradní hlas. Podepisuje zásadní dokumenty za asociaci v souladu s ustanovením Části VI, čl. 1, odst. 1 Stanov. Výkonný ředitel řídí sekretariát asociace a vykonává úkony v pracovněprávních vztazích k zaměstnancům sekretariátu.
4. Výkonný ředitel řídí sekretariát asociace a rozhoduje o přijetí a propuštění jeho pracovníků. O personálních pohybech a jejich důvodech následně informuje Prezidium.
5. Sekretariát asociace zabezpečuje operativní činnost a podporu prosazování zájmů asociace. Podrobnosti jejího uspořádání a chodu upraví jednací a organizační řád.