Banky považují windfall tax za mimořádně neefektivní a nesystémovou. Poškodí celou českou ekonomiku v očích investorů a prodraží správu státního dluhu.
Pohled České bankovní asociace přiblížil Tomáš Salomon, prezident ČBA a generální ředitel České spořitelny v pořadu Byznys ČT24
Problém dostupnosti bydlení je v ČR oproti jiným členským zemím EU vůbec největší a současný vývoj povede k dalšímu zvýšení sociálního napětí.
Možnosti financování v režimu DB
Z hlediska financování výstavby dostupných bytů můžeme počítat:
Výše úvěru (r. 2023): 20 mld Kč s čerpáním v prvním pololetí roku 2023, syndikovaný dlouhodobý nezajištěný úvěr
Účel: Financování dopravní infrastruktury zahrnující jakékoliv stávající (včetně dopadu inflačních doložek), tak i nově připravované projekty v kompetenci SFDI (včetně výkupu pozemků) se zohledněním principů ESG.
Splatnost: 15 let s lineárním splácením (čtvrtletní / pololetní) začínající po uplynutí období odkladu splátek.
Odklad splátek: 3–5 let od podpisu finanční dokumentace, dlužník bude v tomto období splácet pouze úroky, nikoli jistinu
Úroková sazba: variantně pohyblivá nebo pevná úroková sazba, dle preferencí dlužníka. U pevné úrokové sazby věřitelé předpokládají referenční sazbu výnosu státních dluhopisů (bude odvislé i od zvoleného režimu splácení a možnosti předčasně splatit)
Poplatky a kovenanty: bez poplatků; věřitelé předpokládají využití základních kovenantů (např. finanční reporting, hlášení negativních skutečností, které by mohly mít za následek nesplácení nebo podstatné zhoršení schopnosti SFDI splácet apod.)
Fáze 2: roky 2024+ profinancování dalších 20–40 mld. Kč navázaných na potřeby jednotlivých projektů a již ne na riziko SFDI
Spolupráce na řešení systémového a dlouhodobého financování dopravní infrastruktury.
Finančně podporované projekty se rozdělí na různé procesní přístupy, například:
A) projekty dopadající na SFDI přes dluhovou službu
B) projekty dopadající na SFDI před poplatek za dostupnost, tj. projekty vhodné pro realizaci s využitím benefitů metody PPP (jako např. projekt D4)
C) další procesní formy, nebo kombinace výše uvedených apod.
Zapojení NRF v této fázi vidí věřitelé jako přínosné a žádoucí, a to zejména u PPP projektů, kde existuje více možností využití synergií vyplývajících z podřízených tranší NRF vůči seniorním věřitelům a větší flexibilitě NRF ve vztahu ke způsobu splácení (cash sweep a bullet).
Snížení měsíčního zatížení domácností
Flexibilně umožnit snížit splátky spotřebitelských úvěrů a hypoték (po ukončení krize umožnit splátku opět zvýšit) případně přefinancovat svoje stávající úvěry do delší splatnosti. Tímto bychom mohli pomoci ulevit rozpočtu domácností snížením měsíčního zatížení splátkami o 20–30% u hypotečních úvěrů, u spotřebitelských úvěrů o 20–40 %.
Předpokladem je úprava stávajících pravidel max. splatnosti. U spotřebitelských úvěrů 10 let (respektive 8 let u klientů, kteří mají hypoteční úvěr), u hypoték 30 let. Tyto úpravy by zároveň neměly být považovány za restrukturalizaci.
Překlenovací odklad splátek stávajících úvěrů
Podstatou je jednoduchá možnost požádat o odklad 3/6 splátek úvěrů v případě potřeby bez dokládání příjmů či dalších dokumentů. Dostupné pro klienty, kteří byli k nějakému datu bez významného prodlení. Opatření pomůže dočasně překlenout období například doplatků vyúčtování energií. Reaguje na situace, kdy problémy se splácením nastávají v drtivé většině případů nikoli kvůli nominálnímu poklesu příjmu klienta, nýbrž o růst nákladů, nezaviněný klienty.
Předpokladem je, že půjde o úpravu bez dopadu do klasifikace / forbearance na straně bank.
Pozn. Na trhu je celkem 981 tis. hypotečních úvěrů v celkovém objemu 1.625 mld. Kč a více než 1 mil. spotřebitelských úvěrů v objemu 265 mld. Kč.
Zvýhodněné financování investic do obnovitelných zdrojů energie
Banky jsou schopny spotřebitelům pomoci s případným financování investic do obnovitelných zdrojů za výhodnějších podmínek (zelené produkty) a tím i s úvěrovým závazkem klientům splátky na energie celkově snížit. Součástí může být i pomoc státu při distribuci subvence technologie obnovitelných zdrojů energie (čerpadla, FVE, izolace, okna). Například formou garance za splácení, což může dále zvýhodnit podmínky spotřebitelům.
Procesní pomoc s distribucí dávek/dotací
S využitím identitního prostředku BankID mohou banky zprostředkovat klientům žádosti o podpory, směrující přímo na případné státní úřady. V rámci využití digitálních nástrojů lze zároveň vyřešit předávání nezbytně nutných podkladů o vlastnictví účtu, které jsou zapotřebí pro čerpání dávek státní sociální podpory nebo hmotné nouze či důchodů. Zároveň jsou banky schopny vytipovat zákazníky vhodné pro určitou formu pomoci a tu jim formou komunikace nabídnout.
Další investice do vybudování robustní infrastruktury pro digitalizaci procesů státní správy
Služba NIA využívá služby bankovní identity, které banky poskytují pro stát zdarma, a obsahuje v sobě klíčovou informaci o čísle běžného účtu které je povinností doložit u celé řady sociálních dávek. Banky mohou zajistit další investice a zajistit funkčnost řešení při transpozici EU ID Wallet a tím významně posílit infrastrukturu potřebnou pro efektivní digitalizaci ČR. Předpokladem je účast na vybudování EU ID Wallet spolu se státem.
Navýšení kapitálu Národní rozvojové banky o 10 miliard korun bankovním kapitálem
Cíl: Zvýšit záruční a úvěrovou kapacitu NRB na financování infrastruktury a energetické soběstačnosti až 7x, o 110 miliard korun.
Postup: Banky zvýší kapitál sloučené entity NRB a ČEB o 10 mld. Kč ve dvou krocích:
Omezení k další diskuzi:
Poslání, oblast působnosti, velikost:
Corporate governance, organizační a vlastnická struktura, nezávislost, klíčové kompetence:
Banka (holding) by měla vzniknout na základě současné NRB buď převzetím agendy nebo přímým začleněním současně působících agentur
Koncept Národní rozvojové banky dle vyspělých evropských ekonomik
1. Dostupné bydlení
2. Financování SFDI v roce 2023 a výhled na roky 2024+
3. Pomoc občanům při pokrytí finančních závazků
Další investice do digitalizace státu
4. Využití finančních nástrojů a spolupráce s Národní rozvojovou bankou (NRB)