#04 ČBA Focus 2022

Česká bankovní asociace (ČBA) odstartovala rozsáhlou vzdělávací kampaň, která má upozornit na sílící nebezpečí podvodů na internetu. Pod názvem #nePINdej! představí nejčastější kybernetické útoky a formou hravého testu na www.kybertest.cz naučí, jak jim nenaletět. Kampaní chce ČBA oslovit širokou veřejnost – mladistvé od 12 let, dospělé i seniory.
 
Jak poznat kybernetický útok – o jaké údaje se nikdy s nikým nedělit – a kde najdeme rady, jak se podvodníkům ubránit, jak je odhalit – nejenom o tom je ČBA Focus!

 

 

 

 

 

Exkluzivní hosté:

TOMÁŠ KUBÍK, NÁMĚSTEK POLICEJNÍHO PREZIDENTA

JAN PINTA, EXPERT NA KYBERNETICKOU BEZPEČNOST, THEIN SECURITY

PETR BARÁK, EXPERT NA FINANČNÍ BEZPEČNOST ČBA

Moderuje: Petra Krmelová.

 

„Počet kybernetických podvodů dramaticky roste a vyvíjejí se i metody útočníků. Česká bankovní asociace proto dnešním dnem startuje rozsáhlou celonárodní kybernetickou kampaň, která se zaměřuje na širokou veřejnost od teenagerů až po seniory. Na každou cílovou skupinu přitom míříme jinými komunikačními kanály, protože chceme, aby byla kampaň co nejefektivnější a oslovila opravdu každého,“ říká výkonná ředitelka České bankovní asociace Monika Zahálková.

 

Klíčovým prvkem kampaně #nePINdej! je interaktivní vzdělávací kybertest, který zábavnou formou seznámí veřejnost s nejčastějšími kybernetickými podvody a naučí ji, jak je rozpoznat a jak jim nenaletět. Kybertest má několik variant, které simulují nejčastější podvodné praktiky dle různých věkových skupin. „Jiné otázky se tedy generují pro teenagery, jiné pro seniory. Stejně tak jako útoky hackerů – jiné praktiky zkoušejí na mladší generaci, jiné pak na střední a jiné na nejstarší spoluobčany,“ vysvětluje Tomáš Trachta, člen představenstva společnosti itego, a.s., která pro ČBA kybertest naprogramovala a úzce spolupracovala na realizaci celé kampaně.

Kampaň #nePINdej! zcela jistě patří k nejrozsáhlejším kampaním v oblasti kyberbezpečnosti, které byly doposud realizovány. Unikátní je i to, že se do ní zapojily jak orgány státní správy, které se kyberbezpečností zabývají, tak klíčové firmy českého byznysu, jichž samotných nebo jejich klientů se podvodné útoky také týkají. Kromě České bankovní asociace, která je realizátorem projektu, jsou do kampaně zapojeny Policie České republiky, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost (NÚKIB), itego, a.s., CISCO, Thein Security, Česká pošta, ČEZ, Mastercard, O2 a České dráhy. Mediálními partnery jsou Česká televize (hlavní mediální partner), Seznam Zprávy a Deník.

 

Kyberkampaň #nePINdej! bude s ohledem na širokou cílovou skupinu probíhat napříč všemi médii – na internetu, v tisku, v České televizi, využita bude i tištěná reklama – formou letáků na pobočkách České pošty –, a pevné reklamní plochy ve vlacích a na nádražích Českých drah, ale i na bankomatech bank působících na českém trhu. Společnost O2 pak kampaň podpoří SMS zprávami s výzvou k účasti na testu. Ze sociálních sítí bude kromě standardních kanálů (Facebook, LinkedIn, Twitter, Instagram) nově využit i TikTok. Kampaň podpoří na svých profilech i influencer Martin „Mikýř“ Mikyska. „Název kampaně #nePINdej! funguje jako slovní hříčka a je vtipnou výzvou, aby si lidé dávali pozor na své citlivé údaje a chránili své peníze ve světě internetu. Zároveň bude na sociálních sítích i v dalších komunikačních kanálech aktivizovat veřejnost k tomu, aby si ve speciálně vytvořené online aplikaci otestovala své schopnosti obstát před kyberútoky,“ říká Marek Pražák, managing owner agentury Svengali Communication, která je autorem kreativní idey a realizátorem kampaně na sociálních sítích.

 

Vizuálně se chce kampaň #nePINdej! od ostatních podobných kampaní odlišit tím, že na první pohled neděsí. „Většina kampaní varujících před kyberpodvodníky využívá ve vizuálech obrázky hackera nebo jiné výstražné symboly. My jsme na to chtěli jít jinak – chceme upoutat pozornost nejen claimem #nePINdej! ale i barvami, které jsou výrazné, ale příjemné a neděsí. Nechceme v kampani pracovat s pocitem strachu, ale spíš nalákat lidi na hru, díky níž se naučí, jak útočníkům nenaletět,“ říká Petr Martinovský ze společnosti DTPak.cz, která je autorem vizuálního zpracování kampaně. 

 

 

Kampaň zasáhne i tu část veřejnosti, která se na internetu pohybuje sporadicky nebo vůbec. „Ač se to může zdát zvláštní, i tato část populace je ohrožena kyberútoky, a to ve formě podvodných telefonátů. Proto ji nemůžeme opominout. Připravili jsme pro ni speciální letáky, které budou distribuovány Českou poštou nebo obcemi s rozšířenou působností,“ dodává Monika Zahálková a doplňuje: „Během podzimu bychom také rádi pronikli i na druhý stupeň základních škol a do středních škol, a to formou kyberhry. Bude to podobná forma testu, jen přímo šitá na míru nejmladší generaci, která již může mít vlastní bankovní účet,“ uzavírá Monika Zahálková.

 

Info o kampani:

Organizátor kampaně: Česká bankovní asociace

 

Kreativní idea a kampaň na sociálních sítích: agentura Svengali Communications

Vývoj aplikace www.kybertest.cz: itego, a.s.

Vizuální styl kampaně: DTPak.cz, itego a.s.

 

Odborní partneři: 

Policie ČR, Národní úřad pro kybernetickou a informační bezpečnost, CISCO a Thein Security

Partneři: 

Česká pošta / Balíkovna, ČEZ, Mastercard, O2, České dráhy

Mediální partneři:

Česká televize (hlavní mediální partner), Seznam Zprávy, Deník, Cinestar

 

O České bankovní asociaci

Česká bankovní asociace vznikla v roce 1990 a je dobrovolným sdružením právnických osob podnikajících v oblasti peněžnictví. V současné době sdružuje 34 členů. Rolí asociace je především zastupovat a prosazovat společné zájmy členů, prezentovat roli a zájmy bankovnictví vůči veřejnosti, podílet se na standardizaci postupů v bankovnictví a na vytváření odborných zvyklostí, podporovat harmonizaci bankovní legislativy s legislativou Evropské unie a vyvíjet aktivitu v informativní a školicí oblasti. ČBA je členem Evropské bankovní federace a EMMI. Více informací na www.cbaonline.cz.

Další dotazy zodpovíme na adrese:

radek.salsa@cbaonline.cz